Compassietraining

Een moment van zelfcompassie kan je hele dag veranderen

Een reeks van deze momenten kan je leven veranderen

Waarom is het toch zo moeilijk om voor onszelf net zo aardig te zijn als we vaak zonder enige moeite voor anderen zijn? Misschien wel omdat we compassie vanuit ons westerse perspectief zien als iets voor een ander, waardoor het egoïstisch of ongepast lijkt om het aan onszelf te geven.

 Eeuwenoude oosterse wijsheid vertelt ons echter dat iedereen liefde, zorg en aandacht nodig heeft en verdient, en daar valt ook de compassie onder die we onszelf kunnen geven. Zonder compassie geven we onszelf de schuld van onze problemen, van ons onvermogen om ze allemaal op te lossen en van de pijn die we voelen als er iets naars gebeurt – wat meestal alleen maar tot  nog meer pijn leidt.

Het idee van zelfcompassie kan zo ver van ons af staan dat we niet eens zouden weten waar we moesten beginnen, zelfs al zouden we inzien dat dit een goede eigenschap zou zijn om te ontwikkelen.

De moderne neuro-wetenschap en psychologie beginnen nog maar net te ontdekken wat meditatietradities al eeuwen aanvaarden: dat compassie en liefdevolle vriendelijkheid vaardigheden zijn –geen gaven waarmee we wel of niet geboren worden- en dat ieder van ons, niemand uitgezonderd, deze vaardigheden kan ontwikkelen en verbeteren en in het dagelijks leven kan toepassen. Dit is nu precies wat de cursus “Compassie in je leven” beoogt”.

Voorwoord van Sharon Salzberg in: Mindfulness en zelfcompassie van Christopher Germer

 

 

De training Mindfulness en compassie is ontwikkeld door Erik van den Brink en Frits Koster*  en zij hebben zich hierbij laten inspireren door de pioniers op het gebied van een wetenschappelijk verantwoorde toepassing van (zelf)compassie in de gezondheidszorg, Germer & Neff.

  • Onderzoek heeft aangetoond dat een houding van zelf-compassie onze psychische gezondheid versterkt. Het heeft een positief effect op gevoelens van geluk en tevredenheid en vermindert gevoelens van angst en somberheid.
  • Zelfcompassie heeft een positieve invloed op onze motivatie. Als je om jezelf geeft en jezelf de moeite waard vindt, dan doe je eerder wat goed en gezond is voor je dan wat slecht en ongezond is.  Jezelf ruimte geven en  je tekortkomingen accepteren is misschien wel de eerste stap op weg naar een betere gezondheid van lichaam en geest.

Voor wie is deze training bedoeld​

Het fundament die je in de basistraining hebt gelegd en de behoefte aan verdieping is een goede motivatie om deze training te volgen. Dus iedereen die eerder, waar of wanneer dan ook, een 8 weekse basis mindfulness-training heeft gevolgd en behoefte heeft aan uitbreiding en verdieping met behulp van (zelf)compassie meditaties en oefeningen, is van harte welkom. Als je twijfelt, kan je altijd eerst even advies inwinnen.

In deze training leren we:

  • Minder streng en aardiger voor onszelf te zijn
  • Makkelijker met moeilijke gevoelens om te gaan
  • Minder kritisch en veroordelend naar onszelf te zijn door vriendelijke aandacht
  • Beter om te gaan met relaties
  • Mindfulness en zelfcompassie meditaties en oefeningen te doen thuis en in het dagelijks leven
  • De theorie en het onderzoek (brein) achter mindful zelf-compassie

Duur van de training

6 bijeenkomsten van 2 uur, op maandagavonden om de week.

Aanmelden kan via het aanmeldformulier.

Voor exacte data en tarieven kijk op de pagina agenda en tarieven.